Hvordan kan en piktogrammatisk undersøkelse av ulike opplevelser og oppfatninger bidra til refleksjon om hva det betyr å være menneske i en vanskelig hverdag? Dette er grunnspørsmålet i det kunstneriske utviklingsprosjektet som professor Ashley Booth ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen leder.
Prosjektet «Pictogram-me» eksperimenterer med og utforsker mulighetene for å bruke piktogrammer, som normalt er akseptert som enkle og lite fleksible visuelle meldinger, til å uttrykke kompliserte budskap og filosofiske betraktninger. Målet er å utvikle piktogrammer som endrer begreper, og utfordrer holdninger, i en sosial og politisk kontekst, der humor og skarpe visuelle kommentarer er viktige redskaper.
Problemstillinger:
• Hvordan kan piktogrammer brukes til å uttrykke abstraksjoner, forskjeller i grad, nyanser i definisjoner og filosofiske begreper?
• Hvordan kan enkle visuelle symboler oppfordre til empati?
• Hvordan kan et piktogrammatisk språk berikes av ord og uttrykk?
• Hvilke metoder kan brukes eller utvikles for å best komme i kontakt med de vanskeligstilte og deres historier?
• Hvordan kan interaktivitet konstruere nye visuelle sammensetninger der det skapes uventede meninger og unike opplevelser?
Prosjektet vil prøve ut metoder for innsamling av data fra «vanskeligstilte» grupper der empatiske og etiske hensyn stiller store krav både til undersøkelsene og til praktiske anvendelser av piktogrammene.
Pictogram Me
Ashley Booth