Booth har utdannelse fra Bradford Technical college, Y.H.C.F.E grafisk design, Bradford Art College og Leeds Metropolitan University, School of Creative Arts and Design (Graphic Design).
I sitt kunstneriske utviklingsarbeid har fokusert vært på piktogrammer knyttet opp til et engasjement rundt søppel, men også hva det betyr å være et menneske med daglige utfordringer. Utgangspunktet er at designere og kreative fagfolk både har et ansvar for, og er i stand til, å skape reelle endringer og forbedringer i verden gjennom god design.
Ved å benytte et piktogrammatisk språk som et visuelt verktøy, ønsker Booth å undersøke klassifiseringer av verdier i en kulturell, sosial, filosofisk og politisk kontekst, en visuell vurdering av hva som er verdiløst, nonsens, eller søppel, eller hva som er verdsatt som verdifullt og ikke-søppel.
Booth er engasjert i prosjektet Pictogram-me, som er et forskningsprosjekt ved KMD Bergen, instiutt for design, støttet av det nasjonale programmet for kunstnerisk utviklingsarbeid. Ved hjelp av piktogrammer er målet å bidra til økt refleksjon over livets kompleksitet, og å synleggjøre erfaringene til de som har ein utfordrende tilværelse. Pictogram-me er inspirert av Isotype, et symbolsystem utviklet av Otto Neurath på 1920-tallet, for å forklare og illustrere sosiale og økonomiske forhold for allmennheten.