I Siren Elise Wilhelmsens luftige atelier i Industrihuset i Bergen hjelper tre studentassistenter til med kutting av ugress. Ugresset fra planten Fallopia japonica skal brukes når skoleelever skal skape “Fellesuroen” på Forskningsgtorget på Festplassen, under Forskningsdagene i Bergen. Ugresset skal henges opp og alt filmes mens den ekspanderende kjempeuroen vokser.

- Dette er et kjempespennende prosjekt, det er veldig gøy å være med, sier de tre assistentene nærmest i kor. Ronja Rodriguez Solbø har nettopp begynt på en bachelor i visuell kommunikasjon, Thanee Rene Andino går første år master i visuell kommunikasjon, mens Marte Skogstrand Andersen nettopp har begynt på en master i møbel-og romdesign/interiørarkitektur ved Institutt for design, Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen. 

- Tanken er at folk skal få muligheten til å lage noe fint av et monster, og samtidig gjøre noe sammen i felleskap. I verden i dag har vi mange felles uroer. Jeg synes en fysisk felllesuro er et fint bilde på det vi kan gjøre sammen. Fellesskapet er motgiften til mye, sier Wilhelmsen.

Kan du fortelle litt om ugresset dere skal bruke i uroen?

- Du har helt sikkert sett denne planten, den er overalt. Om våren likner den små aspargesskudd. Den kan spises. Jeg serverer den til ungene mine. De blir ikke så veldig glade, haha. Ikke den planten igjen, mamma, sier de når de ser noe grønt og ukjent i middagen. Men jeg har laget wok, pai og sirup av den. Planten blir solgt på marked i Japan og smaker som en blanding av asparges og rabarbra. Men dette er helt ukjent i Norge, så her lever den sitt liv kun som ugress.  

Wilhelmsen forteller at Fallopia japonica, som navnet sier, opprinnelig kommer fra Japan. Røttene stod der i tørr vulkansk jord og har derfor utviklet enormt dype røtter. Når de kommer hit til Norge vokser de mye villere og blir mye større, de lager dessuten rotskudd. Slik blir de et stort problem, og er på verdens topp hundre invaderende arter-liste. Siren Elise Wilhelmsen viser meg en sak fra en engelsk avis med tittelen “The plant that ate Britain.” 

I Japan finnes det en lus som holder planten under kontroll. Denne lusen testes nå i England, der de vil innføre den. Planten kan bli hele 3,5 meter høy. Om den ikke trimmes blir den større og større. Itadori, det japanske navnet, betyr den sterke. Planten kan komme opp gjennom et hvilket som helst underlag, gjennom asfalt eller veggen i huset. En av grunnene til at Siren begynte å arbeide med denne planten er at hun er vokst opp med den. Den tok over store deler av bestemors hage. -Vi kalte den for bambusplanten, sier hun.

Forsker på uønskede arter

Fellesuroen og Ugresspaviljongen springer ut av Wilhelmsens stipendiatprosjekt som heter «THE SETTLERS / DOMESTIC EXOTICS». Dette kunstneriske forskningsprosjektet er basert på nyskapende bruk av fremmede plantearter fra den norske Fremmedartslisten.

- Fremmede arter er en stor trussel mot biologisk mangfold og økosystemer i hele verden. Mitt forskningsspørsmål er om disse plantene, i motsetning til å være en kostbar byrde, kan gi ny innsikt og være verdifulle kilder til nye materialer, medisin eller mat, forteller Siren Elise Wilhelmsen. 

-Jo mer jeg jobber med disse plantene jo mer fascinert blir jeg. De bærer i seg utrolig interessante opprinnelseshistorier og egenskaper. Min foreløpige favoritt er nok den omtalte Fallopia japonica, smiler hun.
Med stipendiatprosjektet sitt vil Wilhelmsen undersøke hvordan mulighetsrommet for design kan utvides.

- Prosjektet er et forsøk på å bruke design som drivkraft for økt lokalt engasjement, gjennom en eksperimentell, praktisk prosess.

Hva var bakgrunnen for prosjektet ditt?

- Det har vokst ut av en eksistensiell krise som designer.  Drivkraften min er å undersøke hva en designer kan være. Jeg vil forske både på hva det er fremtiden trenger og hva som blir våre nye oppgaver. Vi som designere må engasjere oss både i sosiale og politiske problemstillinger, mener Willhelmsen.

Fakta: Siren Elise Wilhelmsen er stipendiat ved Institutt for design ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) ved Universitetet i Bergen. Wilhelmsen har vist frem arbeider en rekke steder i verden, som på møbelmessen i Milano, London Design Week, Nasjonalmuseet i Beijing og International Contemporary Furniture Fair i New York. Særlig oppmerksomhet fikk hun for “365 knitting clock”, en klokke som etter 365 dager strikket et to meter langt skjerf. Siren Elise Wilhelmsen er tidligere kåret til årets nykommer av Norsk Form, har fått German Design Award og blitt nominert til Årets nordiske designer. Les mer om Siren på hjemmesidene hennes.

Wilhelmsen viste tidligere i år utstillingen Interpreting Fallopia japonica på Joy Forum i Møllendalsveien 61, KMD. Se bilder fra denne utstillingen (foto: Line Møllerhaug):