Nytt KMD-prosjekt vil styrke europeisk musikkutdanning

Prosjektet Music4Change som skal oppskalere Grieg Research School til et europeisk prosjekt, har fått tildeling på 400 000 EURO. Prosjektleder er professor i musikk, Jill Halstead.

Publisert: av Hilde Kvalvaag. Oppdatert:

– Dette er virkelig gode nyheter for forskning i regionen vår. Gjennom prosjektet skal vi forbedre doktorgradsutdanningen vår, og utvikle sosialt ansvarlig forskning i enda sterkere grad, forteller Jill Halstead, som leder Music4Change. Hun sier at det er en sterk internasjonal forankring i prosjektet,  blant annet med  Universitetet i Edinburgh, som er rangert som et av topp tjue universiteter i verden. 
 
Jobber på tvers av sektorer 
I følge Halstead er noe av det som gjør prosjektet unikt at de skal jobbe på tvers av sektorer, der partnere blant annet er NGOer på musikkfeltet og musikkultursektoren. Griegakademiet leder prosjektet og samarbeider i tillegg til Universitetet i Edinburgh, med Universitetet i Groningen, Gustav Mahler Universitet, Universitetet i Tessaloniki, samt NGO-ene, European Music Council og Creative Mentorship
 
Bygger på FNs bærekraftsmål  
Halstead forteller at prosjektet er tredelt, der det første er Europeisk samarbeid som skal bidra til å bygge doktorgradsutdanning i musikk.  
– Dette vil skje gjennom at prosjektet beveger seg i forskjellige retninger, på tvers av Europa. Vi vil skape flyt mellom to områder. Det første er bærekraftig utvikling innen forskning. Prosjektet følger FNs bærekraftsmål, vi vil utdanne forskere i hvor og hvordan dette faktisk kommer inn i hvordan vi utdanner. Vi vil bidra til å bygge den slags tenkning inn i forskning, kunst generelt og musikk spesielt. 
 
Koblet til Erasmus+ 
Den andre delen av prosjektet er digital læring. I følge Halstead skal man utvikle inkludering gjennom å starte en digital læringsplattform.  
–Vi må skape mer fleksibilitet og oppmuntre mange forskjellige mennesker til utdanning. Dette er prioriteringene til Erasmus-programmet og vi kobler oss på disse.  
 
Det tredje prosjektet prøver å oppnå  er såkalt tverrsektorarbeid for doktorgradsforskning. – Vi vil forankre og integrere forskningen mer i samfunnet. En av grunnene til at vi gjør dette er for å styrke sysselsettingen for doktorgradskandidater på musikk- og kunstfeltet, med veiledning på tvers av sektorer. Konkret blir dette gjort via at man får en mentor innenfor eget fagfelt.  Den serbiske partneren Creative Mentorship skal lede denne delen av prosjektet. Mentormetoden tar en kunstbasert tilnærming til personlig og faglig utvikling for ph.d.-kandidater.  Vi skal jobbe med å finne mentorer i feltet kandidatene har studert, og få forskningen ut der. 
 
Styrker ph.d.-utdanningen på mange felt 
Programleder for KMDs ph.d.-program i kunstnerisk utviklingsarbeid, visedekan for forskning, Jostein Gundersen, er svært glad for tildelingen. – Selv om prosjektet i første omgang omfatter ph.d.-kandidater innen skapende og utøvende  musikk, samt vitenskaplig, er vi nå i dialog med prosjektleder Jill Halstead om hvordan prosjektet kan kan være en ressurs for og styrke KMDs forskerutdanning som helhet.
Forskningsrådgiver Thomas De Ridder som har jobbet sammen med Jill Halstead på Erasmus+-søknaden er også svært glad for at den gikk gjennom. Han sier prosjektet vil styrke ph.d.-utdanningen innen musikk, men også styrke den norske modellen for kunstnerisk utviklingsarbeid i Europa. De Ridder mener videre at prosjektet vil være et viktig element for eksempel i UiB Ferd fordi prosjektet direkte tilrettelegger for å styrke ph.d. utdanningen, og å gjøre den mer relevant for både kultursektoren og universitetssektoren.