– Formålet med dette prosjektet er å sette fokus på noen viktige verdier, sier Petter Bergerud.

– Elevene er framtidens brobyggere, og vi ønsker at de gjennom dette skal lære seg viktige ferdigheter og innsikter. 140 elever. 280 hender. Hele åttende trinn på Rothaugen Skole er i sving med bygging av broen som lages av tynne trepinner som er litt tykkere enn spagetti. Disse skal settes sammen til stødige moduler, som igjen settes sammen til en bro. 7,3 kilometer med trespiler.

– Når vi velger å bygge i tre er det mange grunner til det. Sett i et klima og bærekraftperspektiv er dette vårt beste byggemateriale og her utfordres ungdommen til å bli kjent med treet og utfordre det, sier Petter Bergerud.

Samhold og fellesskap
Ungdommene jobber sammen med sine lærere og studenter og faglige fra Institutt for design. De jobber gruppevis og i lag. Alle er med på saging, liming og vurdering av hvor konstruksjonen må styrkes og forsterkes.

– Hver og en bidrar og sammen skal de utfordre både tyngdekraften og konstruktive prinsipper. I dette prosjektet må elevene ”tenke med hendene” der de kjenner etter i trestrukturene om de er sterke nok - for så å gå inn og gjøre tiltak. Dette er et eksperiment hvor mange kilometer med trespiler settes i system av de over hundre elevene. Vi vet ikke sikkert på forhånd om dette vil gå, forteller Bergerud.

– De praktiske fagene er blitt prioritert vekk. Dette er sånn sett et politisk prosjekt. Vi vil vise hva man kan få til med hendene. Vi kan ikke bygge et land på puggere, vi trenger folk som kan tenke med hendene også. Og dette er en ideell oppgave for denne aldersgruppen.

Bærende konstruksjoner
Det var Rothaugen skole som tok kontakt og ville finne på noe sammen med Petter Bergerud. Initiativet kom fra lærer i kunst og håndtverk, Anett Fengestad. Hun hadde lest om Bergeruds tidligere prosjekter med store trekonstruksjoner i Bergen og tok kontakt. Bergerud og Fengestad er begge fulle av lovord om samarbeidet.

– Som lærer synes jeg at det er utrolig kjekt at så mange kan jobbe sammen om bærende konstruksjoner. Dette er noe vi har på pensum, men å se det i så stort format, det er spennende. Vi kan også bruke disse prinsippene seinere på egenhånd i andre prosjekter. Elevene går bare i 8.klasse og har mye læring foran seg. Hvordan har elevene møtt bro-prosjektet?

– Noen synes det er fantastisk, andre blir lei etter to dager. Ingen er make, men jeg tror alle vil være stolte når de ser det ferdige resultatet, sier Anett Fengestad.

Å lage noe stabilt
Det koker i aulaen på Rothaugen. Elever med limpistoler  er mer eller mindre konsentrert om arbeidet med å få trepinner til å danne en stabil konstruksjon.

– Det er kult, sier Olav Fosse om arbeidet med broelementene.

– Det er veldig gøy, vi slipper de vanlige kjedelige fagene. Vi har lært å samarbeide, og vi har lært å lage noe som er stabilt. Vi har også fått litt mer interesse for kunst og design, sier Selma Sørheim Vikene og Anna Davik .

Mona Larsen, leder ved Institutt for design, har også tatt turen til Rothaugen for å inspisere byggearbeidet. Hun mener at det er svært viktig at man kommer inn så tidlig som mulig med design som fag i skolen.

– Det er viktig å formidle at design er noe mye mer og annet enn fin tapet eller fine møbler, men at det like mye dreier seg om hele måten vi lever sammen på og hvordan vi former omgivelsene. Vi må jobbe med å bidra med de faglige perspektivene. For å få gode designere  må vi skape interesse for kunstfagene tidlig.

Når broen settes opp skoleplassen på Rothaugen skole på torsdag 22. juni er den to tredjedels ferdig. Den siste biten skal fullføres seinere, og hvor den endelige broen skal føres opp er foreløpig hemmelig.