De to utstillingene settes i sammenheng med hverandre, både gjennom kunstnernes estetiske virkemidler og hvordan de forholder seg til kunsthistorien. Verk i Unnelands utstilling er tilknyttet hans kunstneriske utviklingsarbeid ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen.

Med bakgrunn i arbeidet med utstillingen og en felles reise til Hellas januar 2016, utgis også fellesverket "Mørkningen" av Unneland og forfatter Andreas Vermehren Holm. Dette er en bok om hvordan vi selv står i fare for å slå i hjel den andre om vi er fremmede ovenfor egne erfaringer, fremmedgjort overfor vår opplevelse av tingene.

Kristiansand Kunsthalls beskrivelse av utstillingen:
"Leonard Rickhard har gjennom mer enn 30 år markert seg som en av Norges ledende malere. Med sin unike visjon og fortellerteknikk, har han revitalisert maleriet som et middel for kunstnerisk uttrykk. Her skildrer han en fragmentert og ofte gåtefull virkelighet, og inviterer betrakteren til å oppdage og rekonstruere hans billedlige fortellinger. Rickhards univers av motiver og figurer kan spores tilbake til de indre bygdene på Sørlandet: bjørkeskog og byggeplasser er kombinert med svært detaljerte skildringer av maskindeler og fragmenter av modeller. Hans fortellende bildesekvenser er ofte befolket av melankoli og kontemplative menneskelige figurer. Rickhard har hele tiden stilt spørsmål, utfordret og rekontekstualisert dette billeduniverset. Dette gir kunstnerskapet en eksistensiell grunntone. Leonard Rickhards malerier har i dag en prominent posisjon i den skandinaviske samtidskunsten.

Sveinung Rudjord Unneland er en yngre kunstner som kombinerer flere uttrykksformer. Likevel kan en hevde at maleriet og maling som kunsthistorisk orientering, står sentralt. Fra maleriets krevende ramme tar han tema videre ut i rommet, i form av skulpturer og lyd, slik at verket i en viss forstand omslutter publikum og nødvendigvis aktiverer oss som en del av utstillingen. Formalt kan arbeidene beskrives som konkrete møter der materialets karakter, form, volum, vekt, farger og sammenføyning spiller en viktig rolle for hvordan arbeidet fremstår. Det forenklede, kantede og geometriske er gjennomgående i formspråket, men bak denne formale maskeringen kobles det visuelle til strukturelle sammenhenger utenfor kunstverkene. Tematisk utgår kunstprosjektet fra en lettere komisk og absurd forestilling om solen. Eller helt konkret, en forestilling om solen som firkantet.

Utstillingene kan betegnes som to separatutstillinger hvor vi får vi se nye verk av kunstnerne. Det knytter seg like fullt en spenning i å forene to kunstnerskap under samme tak med betydelig aldersforskjell og til dels ulike utrykksformer. Begge kunstnerskapene er åpenbart i tett dialog med kunsthistorien. Dette demonstreres i stilvalg og ikke minst estetiske hensyn, som for eksempel en virtuos bruk av farger. Både Rickhard og Unneland utviser en egen bevissthet rundt kunstneriske problemstillinger, i det som åpenbart er kritiske ståsteder til både kunsten og virkeligheten – nettopp dette gjør dem forbausende åpne og poetiske, og forsyner arbeidene med en grunnleggende eksistensiell karakter.

Leonard Rickhard er født i 1945 i Tvedestrand og bor og arbeider i Arendal. Rickhard er utdannet ved kunstakademiet i Oslo og hadde sin første separatutstilling i Kunstnerforbundet i 1974. Han har deltatt på flere store separatutstillinger, blant annet på Astrup Fearnley Museet og i Nasjonalgalleriet. I 2009 var han årets festspillutstiller i Bergen Kunsthall. Han har deltatt på en rekke kollektive mønstringer i både inn- og utland, og er innkjøpt av ledende samlinger i Norge og Sverige. Rickhard er for tiden aktuell med en stor retrospektiv utstilling på ARoS Aarhus Kunstmuseum.

Sveinung Rudjord Unneland er født i 1981 og bor og arbeider i Bergen. Unneland er utdannet fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen og Kunsthochscule Berlin-Weissense. Han har stilt ut blant annet på Hordaland Kunstsenter, Galleri LNM, Kunstnerforbundet, Christianssands Kunstforening, Bergen Kunstmuseum, Lautom Contemporary, Høstutstillingen og Entrée."

Utstillingen står til 1. mai.

Anmeldelse av utstillingen kan leses i Kunstkritikk

Mer informasjon fra Kristiansand Kunsthall