- Med dannelsen av Fakultet for kunst, musikk og design ved UiB har sosialt engasjert kunst fått en sterkere plattform i Bergen, sier professor i musikk ved Griegakademiet - Institutt for musikk, Jill Halstead. Sammen med Brandon LaBelle, professor ved Institutt for kunst, er hun ansvarlig for symposiet The Freedom Room. Det er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Høgskulen på Vestlandet og flere andre institusjoner. Med seg på det tre dager lange symposiet har Halstead og LaBelle musikere, kunstnere, terapeuter, lærere, forskere og aktivister, mange av dem fra utlandet.

Symposiets keynote-foredrag Socially Engaged Arts - Theme and Variations holdes av en tungvekter på feltet, britiske Tia DeNora. Hun avsluttet nylig en tiårig etnografisk studie av musikkterapi og mental helse, og forsker nå blant annet på unges bruk av musikk for regulering av følelser. På symposiets åpningskveld er temaet begynnelser, og på åpningsdagen gjør Halstead prosjekter med demente på Bergen Røde Kors- og Fyllingsdalen sykehjem. I Bjørgvin fengsel vil også britiske Dave Camlin og Community Music fra Høgskulen på Vestlandet møte innsatte og spille sammen med dem.

Nye spørsmål, nye svar
-Vi har prøvd å lage et mangfoldig og sammensatt symposium og titlene på de tre dagene; Beginnings, Separations og til slutt Ecologies, communities, agency er tematiske pekepinner for svært ulike prosjekter, forteller Jill Halstead. Hun sier at gruppen bak symposiet håper at det skal være en fin begynnelse på noe som kan vokse seg større og sterkere.
- Gruppen Socially Engaged Arts er så og si et barn av det nye Fakultet for kunst, musikk og design. Vi utforsker felles grunn, dissekerer kunstneriske arbeider, spør hverandre, hva er kunst? Vi fokuserer jo særlig på kunst som er deltakende eller kollaborativ. Vi prøver ikke å definere men stiller spørsmål. Vårt utgangspunkt er å bygge broer, for om man ser på kunst er de ulike retningene ganske adskilt innenfor akademia. Vi ønsker å jobbe sammen, på tvers, understreker Halstead som legger til at gjennom å dele erfaringer, vise arbeider, stille spørsmål og skape dialog vil de utforske hva kunst kan være, heller enn å definere hva det burde være.

Bort fra den gamle, kjedelige kritikken
Det er nærliggende å forbinde Socially Engaged Arts med idealisme, er det en kritikk av kunstfeltet i denne tilnærmingen?

- Noen kritiserer kunsten (red.mrk: som i engelske arts) for å være for elitistisk, jeg er mer opptatt av at den er for nyliberal. Med prosjektet vårt ønsker vi å åpne opp en annerledes dialog. Vi vil vekk frå den gamle, kjedelige kritikken, om du snakker til de samme folkene får du de samme svarene. Vi vil spørre nye spørsmål, blande på nye måter. Vi skal rett og slett diskutere nye perspektiv på hva kunst kan være.
Halstead sier også at den stigende interessen for Socially Engaged Arts i Bergen speiler en internasjonal utvikling hvor folk er svært interessert i hvordan kunst kan bli brukt til å takle sosiale problemer, til å kritisere verden, men også i intime settinger der man kan hjelpe folk som er sårbare eller marginalisert.

Om ensomhet
-Mange samfunn i Europa står overfor store utfordringer i forhold til miljø, migrasjon og hvordan møte behovene til en stadig eldre befolkning. Mange sliter med isolasjon. Det kan være på grunn av demens, alderdom, ensomhet eller andre årsaker. Vi spør hvordan kunsten kan snakke om det og jobbe med det, sier Halstead.

Psykolog Anne Helle-Valle kommer til The Freedom Room for å snakke om ensomhet , og bidrar med en poetisk tolkning av en psykologs rolle på et sykehjem. Symposiet tar også for seg bærekraft og hvordan kunsten kan relatere seg til miljøødeleggelser.

Food for Thought
Av andre høydepunkter trekker Jill Halstead fram Gatens Evangelium, der majoriteten av medlemmene i bandet er tidligere misbrukere. De viser hvordan musikk og samholdet i et band kan være med å skape et liv uten misbruk. Halstead gleder seg også til bidraget fra Mona Kealah fra aktivistgruppen Woman on walls. Gruppen ble startet under den arabiske våren for å styrke kvinnelige kunstnere, særlig gatekunstnere, i Midt-Østen og Egypt. Mona Kealah kommer til The Freedom Room for å vise verker fra Kairo og Amman. Et annet spennende bidrag er kunstner og sykepleier, Katrine Meisfjords dialogbaserte performance, Food for Thought, Room for Conversation. Der blir selve middagen, samtalen og deltakerne på symposiet en del av kunstverket.

The Freedom Room er selvsagt åpent for alle og gratis. Lenke til programmet her.

Unknown.jpg
På The Freedom Room er grafitti like viktig som andre kunstformer. Foto: Socially Engaged Arts

   

Ive Lost You.jpg
Fra Jill Halstead og Beatrice Allegrantis "I’ve Lost You Only To Discover That I Have Gone Missing". Dansere: Luke Birch & Sabrina Gargano. Foto: Julia Testa