Seminar, Arrangement

Spilleglede og musikkforståelse - med notelesing i fokus

Tid:
13. september,
9.00–16.00
Sted:
Knut Knaus auditorium,
KMD, Møllendalsveien 61
Bergen

Påmelding innen 1.september:
lenke til Forms

Deltagelse er gratis.

Hvordan effektivt jobbe med note- og rytmeopplæring i instrumentalundervisning? Fagmiljøet ved PPU KMD inviterer til en fagdag med notelesing i fokus.

Program for dagen:


9.00-9.30 Registrering og kaffe
9.30 Velkommen v/Katarzyna Julia Leikvoll
9.40 Research in music reading -can it help? v/Helga Rut
Gudmundsdottir.
10.30 pause
10.40 Strategier i arbeid med taktarter og grunnleggende rytme v/Maria Medby Tollefsen
11.20 Strategier i arbeid med tonalitet og melodi v/Maria
Medby Tollefsen

12.00 Lunsj

12.40 Fysisk aktiv læring i noter og musikkteori (bruk av kroppen i noteopplæring) v/Cecilie Halvorsen
13.45 pause
14.00 Fra lyd til noter og noter til lyd – metoder tilpasset instrumentalundervisning v/Ragnhild Briseid
15.20 pause
15.30 Forstår de hva de ser?  - skriving i nybegynneropplæring v/ Katarzyna Julia Leikvoll
16.00 Takk og avslutning

På denne fagdagen vil du bli oppdatert på de nyeste forskningsfunn knyttet til notelesing og hvordan kunnskapen kan brukes i praksis (Helga Rut Gudmundsdottir, Universitetet på Island). Du vil få innføring i: effektive strategier til å bruke gehøret (Maria Medby Tollefsen, UiT), kroppen (Cecilie Halvorsen, UiA), skriving (Katarzyna Julia Leikvoll, UiB) og hvordan hjelpe elevene å koble klingende musikk til notesymboler og omvendt (Ragnhild Briseid, NMH), med instrumentalelever i alle aldre.

Ta med instrumentet hvis du ønsker å aktivt delta i workshops. Vi ser fram til en inspirerende dag der teori og praksis møtes med mål om å tilrettelegge for utvikling av lesekompetanse for alle elever på kulturskole og i skolekorps. 

Gratis deltagelse.
 

Om foredragene:

Research in music reading - can it help?
Det finnes lite forskning innenfor notelesing sammenlignet med forskning på tekstlesing. Likevel finnes det viktige funn fra atferds- og hjerneforskning som kan hjelpe oss å forstå de komplekse prosessene involvert i notelesing.

Kunnskap om relevante forskningsresultater kan hjelpe instrumentalpedagoger å bedre forstå notelesingsprosessen, og å kunne tilrettelegge undervisning for elever som opplever utfordringer med å lese musikknotasjon. I denne presentasjonen vil du få kjennskap til forskningsfunn som kan være nyttige for musikkpedagoger i arbeid med noteopplæring.

Foredraget blir holdt på engelsk.


Helga Rut Gudmundsdottir har fulgt den fremste forskningen innen notelesing siden hun startet sin doktorgradsforskning for over 25 år siden. I sin avhandling analyserte hun typene notelesingsfeil som unge pianoelever gjorde. Hennes artikkel “Advances in Music Reading Research,” publisert i Music Education Research i 2010, er fortsatt hennes mest siterte artikkel til dags dato. Helga er professor i musikkpedagogikk ved Universitetet på Island og fokuserer på variert forskning innen musikk i tidlig barndom, inkludert effektene av musikkopplæring på tidlige leseferdigheter hos barn så unge som 3 år gamle.


Katarzyna Julia Leikvoll jobber som førsteamanuensis på PPU (praktisk pedagogisk utdanning) i kunst musikk og design ved Griegakademiet, og som klaverpedagog ved Alver kulturskole. Hun har gitt ut flere læreverk for pianoelever og instrumentallærere, og har de siste årene holdt en rekke foredrag og workshops med tema noteopplæring i instrumentalundervisning på nybegynnernivå. Julia har mastergrad i utøvende klassisk piano fra Griegakademiet, mastergrad i musikkpedagogikk fra Høgskolen på Vestlandet og doktorgrad i musikkpedagogikk (med tema noteopplæring på begynnernivå) fra Universitetet i Stavanger. Hun har jobbet som klaverpedagog ved Meland og Alver Kulturskole siden 1999, i tillegg til å være aktiv som kammermusiker og akkompagnatør.

Forstår de hva de ser?  - noteskriving i instrumentalopplæring
I denne økten får du kunnskap om hvorfor det kan være lurt å bruke skriving og komponering med nybegynnere og hvordan du kan øke notasjonsforståelsen til dine elever ved å bruke litt skriving på spilletimene.

Lesing og skriving er to sider av samme skriftspråklige system. De henger nøye sammen og utvikler seg i fullt samsvar med hverandre. Skriving blir for mange selve nøkkelen til å knekke skriftspråkets kode og bidrar til mange «aha-opplevelser» hos elevene. Dette foredraget gir deg inspirasjon til å ta i bruk noteskriving og gir deg praktiske tips om hvordan skriveaktiviteter kan bli en del av spilletimen, både i en-til-en undervisning og i gruppe.

Workshops med Maria Medby Tollefsen
Maria er en aktiv workshops- og foredragsholder i inn- og utland, og har de siste årene holdt gehørdidaktiske workshop om tematikk som spenner fra partiturlesing til grunnleggende rytmelæring og strategier for tilegnelse av fritonal musikk. Du vil lære konkrete aktiviteter som kan brukes i din egen undervisning gjennom aktiv deltagelse.

Workshop 1: Strategier i arbeid med taktarter og grunnleggende rytme
Workshopen tar for seg ulike metoder og innfallsvinkler i arbeid med taktarter og rytme. Gjennom øvelser og teori blir du kjent med arbeidsmåter som faller inn under både top-down og bottom-up-tilnærminger til rytmearbeid og rytmelæring. 

Workshop 2: Strategier i arbeid med tonalitet og melodi 
 Workshopen innledes med en gjennomgang av ulike metoder for arbeid med tonalitet og melodi. Deretter står arbeid med tonalitet, grunntonefølelse, lese- og skrivemetodikk og arbeid med indre musikalsk forestillingsevne på menyen. 

 

Maria Medby Tollefsen jobber til daglig som gehørpedagog ved Musikkonservatoriet i Tromsø, hvor hun underviser gehør og ensembleledelse for bachelorstudenter i musikkutøving og emnene: egne ferdigheter, gehørmetodikk og gehørdidaktikk for masterstudenter i hørelæredidaktikk. Hun er også engasjert som lærer i tilsvarende emner på masterstudiet i gehørdidaktikk ved Conservatorio Arrigo Boito i Parma, Italia. Maria er også studieprogramleder for bachelorstudiet i musikkutøving ved Musikkonservatoriet i Tromsø.

Ved siden av virket som konservatorielærer, er hun aktiv som dirigent i det nord-norske musikklivet.

Maria har de senere årene forsket på musikkstudenters bruk av digitale læringsressurser, og hun har selv utviklet de didaktiske nettstedene Musicificium og Digitalt grunnkurs i gehør og musikkteori. For tiden leder hun forskningsprosjektet «Opptaksprøven i gehør og teori til høyere musikkutdanning».

Cecilie Halvorsen har tjue års erfaring fra kulturskoleundervisning. Hun er ansatt ved Knuden - Kristiansand kulturskole hvor hun underviser i klassisk og rytmisk piano. Hun har også erfaring fra korpsundervisning. I tillegg jobber hun ved Universitetet i Agder hvor hun blant annet underviser i Instrumental Metode. Hun holder også jevnlig kurs for kulturskolelærere og skriver lærebøker for kulturskoleelever. For tiden holder hun på med et doktorgradsprosjekt hvor hun undersøker bruk av fysisk aktiv læring i musikk, og metodens muligheter og begrensninger med tanke på å inkludere alle elever i undervisningen.

Fysisk aktiv læring i noter og musikkteori
(bruk av kroppen i noteopplæring)

Fysisk aktiv læring er en undervisningsmetode som kan brukes i mange fag. Metoden baserer seg på at kroppen er en viktig del av læringsprosessen. Cecilie begynte å ta i bruk fysisk aktiv læring i noteopplæringen for mange år siden da hun merket at ikke alle elever virket å få optimalt utbytte av hennes tradisjonelle noteopplæring. Hun ønsket å teste ut måter å undervise på som også kunne favne elevene som ikke fikk den progresjonen innen notekunnskap som hun ønsket, eller elevene som viste liten interesse for å lære noter med metodene hun vanligvis brukte. I dag bruker hun elementer fra fysisk aktiv læring for de aller fleste elever. I foredraget vil hun vise eksempler på hvordan dette kan gjøres i praksis. Hun vil snakke om erfaringer både fra egen undervisning og fra doktorgradsprosjektet hvor hun forsker på fysisk aktiv læring i kulturskolen. Du vil få innblikk i hvorfor fysisk aktiv læring er enkelt å ta i bruk som et supplement til metodene kulturskolelærere allerede bruker.

"Fra lyd til noter, fra noter til lyd"- metoder tilpasset instrumentalundervisning
Hvordan kan du hjelpe elevene dine til å oppleve noter som symboler for lyd mer enn tangenter på pianoet eller grep på fiolinen? Denne seansen lærer deg metoder og konkrete aktiviteter du kan bruke for å gi elevene dine et mer gehørbasert forhold til noter. Øvelsene kan brukes i mange typer musikkundervisning, men særlig er de tilpasset instrumentalopplæring. Du vil selv være aktiv, så ta gjerne med deg instrument! Ettersom det er hensiktsmessig å trene på lyd-noter-forbindelsen flere «veier», vil innlegget være todelt: «fra lyd til noter», og «fra noter til lyd». 
 

Ragnhild Briseid er gehørpedagog og pianolærer, med utdanning fra Norges Musikkhøgskole og Musikkonservatoriet i Tromsø. Hun har bred erfaring med gehørundervisning på alle nivåer og i mange skoleslag (f.eks. høyere musikkutdanning, videregående skole og kulturskole).
Hun holder kurs i gehørmetodikk for instrumentallærere og gehørlærere (m.fl.), og lærer bort aktiviserende og variert metodikk som kopler oppfattelse av musikalske strukturer med fagbegrep, teori og utøving. Slik håper hun å formidle at gehørtrening både kan være svært gøy (!), og gi stor overføringsverdi til de fleste musikalske situasjoner. Briseid er til daglig pianolærer ved Asker kulturskole.