'Playing the Electrophonic Saxophone' utforsker instrumentets utvidete rolle, og relasjoner som en slik utvidelse åpner for. I og gjennom kunstnerisk praksis forsker jeg på de mange prosesser, spenninger, og kunstneriske potensial som vokser frem gjennom samspill. Hvordan kan utforskning av muligheter og premisser for akustisk saksofonspill i samspill med elektriske og elektroniske verktøy og lyder lede til ny musikk, ny innsikt, og utvide forståelsen av hva instrumentet kan være? Hvordan kan det å spille med elektrisk og digitalt manipulert lyd legge til rette for samhandling med musikere og artister fra andre kunstneriske felt, med ulike kunstneriske praksiser?

Forskningens kunstneriske resultat er presentert gjennom en samling utgivelser og konserter i PhD-prosjektets eksposisjon i Research Catalogue. De to tekstene 'Playing Air' og 'Playing Parasitic' utgjør det metodologiske og etiske grunnlaget for forskningen og min praksis, og kan leses inn i forskningens to hovedelementer: roller, og deres relasjoner. Bandet Møster! fungerer som hoved-ensemble, og PhD-prosjektet ble avsluttet med en offentlig konsert på Nattjazz, Røkeriet USF i Bergen, 1. juni 2021.

Om Kjetil Traavik Møster

Kjetil Traavik Møster (f.1976) har i perioden 2016-2021 vært stipendiat ved Griegakademiet. 

Møster har sin Cand.mag. fra Jazzlinja ved NTNU (1998-2002) og fikk sin mastergrad i utøvende jazz/improvisasjon ved Norges Musikkhøgskole i 2012.

Møster har vært utøvende musiker siden år 2000, og har siden da opptrådt med høy frekvens over hele verden i en utpreget sjangeroverskridende praksis. Han har nærmere 100 albumutgivelser bak seg, hvorav fem inngår som kunstnerisk resultat i stipendiatperioden.