I forbindelse med høstens prosjektuke ved Griegakademiet presenterer samarbeidsprosjektet "Kvinner som komponerer" en konsert med spennende musikk av Lili Boulanger, Thea Musgrave, Agathe Backer Grøndahl, Alma Mahler, Rebecca Clarke og  Rebekka Ahvenniemi.

Medvirkende:
Marianne Beate Kielland, mezzosopran
Njål Sparbo, bassbaryton
Hans Gunnar Hagen, bratsj
Turid Bakke Braut, klaver
Ricardo Odriozola, fiolin

Bios

Marianne Beate Kielland
Magasinet Gramophone skriver om Marianne Beate Kielland: «The mezzo-soprano is quite outstanding: strong, firm, sensitive in modulations, imaginative in her treatment of words, with a voice pure in quality, wide in range and unfalteringly true in intonation.»​

Hun har studert ved Norges Musikkhøgskole under Svein Bjørkøy, men har også studert med Oren Brown og Barbara Bonney. Hun er i dag etablert som en av Europas fremste sangere, og opptrer jevnlig på konsertscenene i Europa og Østen og Amerika under dirigenter som Phillippe Herreweghe, Fabio Biondi, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset, Marc Minkowski, Masaaki Suzuki, Thomas Dausgaard, Jos van Immerseel, Robert King, Andrew Manze, Daniel Reuss og Rune Bergmann.​

Kielland ble i 2012 nominert til Grammy innen kategorien «Best Vocal Classical Album» for sin CD-utgivelse «Veslemøy Synsk» av Olav Anton Thommessen, og har med denne og opp mot 50 andre innspillinger, samt utstrakt konsertvirksomhet befestet seg som en bemerkelsesverdig interpret av repertoar fra barokken helt fram til vår tids musikk.

Njål Sparbo har etter debuten i 1991 markert seg som en av Norges mest aktive og allsidige sangere, med et repertoar som spenner over opera, romanser og kirkemusikk. Hans særlige interesse for samtidsmusikk har ført til mange bestillingsverk, tallrike urfremføringer, sceniske oppsetninger og plateinnspillinger.

Sparbo er blitt tildelt en rekke stipendier og priser, bl.a. fra Wallenbergs stipendiefond, Klæstads legat, Fegerstens legat, Ingrid Bjoners stipend og Kirsten Flagstads pris. Etter en konsertserie med samtlige sanger av Edvard Grieg, mottok han i 2009 Griegprisen for sitt bidrag til å fornye den musikalske tolkningstradisjonen i Griegs sanger, særlig ved å få frem den dramatiske spennvidden.
Sparbo har hatt solistengasjementer med alle større kor og orkestre i Norge og har hatt konserter over hele Europa, i Russland, Japan, Syd-Korea og USA. Han opptrer jevnlig på festivaler, operascener, i radio og fjernsyn og har 32 plateinnspillinger bak seg.

Som forsker har han hatt Statens arbeidsstipend (1997-1999 og 2005-2008) bl.a. for å fordype seg i norsk sangrepertoar. 2009-2014 var han stipendiat på Kunsthøgskolen i Oslo med forskningsprosjektet "Å synge på scenen - med en psykofysisk tilnærming" i Programmet for kunstnerisk utviklingsarbeid, der han arbeidet med tverrfaglige problemstillinger i grenselandet mellom moderne sang- og scenekunst og norsk psykomotorisk kroppsterapeutisk tradisjon. 2014-2015 var han med i forskningsgruppen "Den tenkende musiker - tolkning som medskapende prosess" på Norges Musikkhøgskole, og 2017-2020 var han med i forskningsgruppen "(Un-) settling Sites and Styles: Performers in Search of New Expressive Means" ved Universitetet i Bergen.
 
Han underviser scenekunstnere i sang og psykofysisk tilstedeværelse, holder foredrag, mesterklasser og seminarer, og er en ettertraktet sangpedagog, også for kor og ensembler.

Hans Gunnar Hagen (f. 1966) studerte bratsj som Konsertfach ved Hochschule für Musik und darstellende Kunst i Wien under professor Siegfried Führlinger. Han tok utøvende studieretning på bratsj ved Østlandets Musikkonservatorium, med lærerne Lars Anders Tomter og Terje Moe Hansen. Han har også studert fiolin med Leif Jørgensen og Michael Oustad. Han har vært fast ansatt i bratsjgruppen i Bergen Filharmoniske Orkester siden 1993. Han var i 1987 solist med Stavanger Symfioniorkester. Han har vært regelmessig brukt av BIT 20 siden 1993, fast medlem fra 2005 til 2011. Dessuten utstrakt deltagelse i det Bergenske musikkliv med engasjementer som solist, gruppeleder og tuttimusiker, foruten deltagelse i mange kammermusikkgrupper og -konstellasjoner.

Konsertarrangører har blant mange andre vært Bergen Barokk, Bergen Bachsolister, Collegium Musicum, Bergen Kammerensemble, Domkirkens Orkester, Kammermusikkserien «Euterpe», Bergen kammermusikkforening o.s.v. Han har undervist bratsj og kammermusikk ved diverse sommerkurs, samt på Langhaugen videregående skole, og på ”Lørdagsskolen” ved Bergen Kulturskole.

Han er bratsjlærer ved Griegakademiet, inst. for musikk siden 2010, etter en rekke tidligere engasjementer der siden 1993-94.

Turid Bakke Braut
I 1969 ble hun tildelt 1. pris ved Ungdommens pianomesterskap. I 1976 debuterte hun som solopianist i Universitetets Aula i Oslo, med rikskonsertenes debutstøtte, og ble utesaminert fra Bergen Musikkkonservatorium i 1978 som pianist og sanger. Som pianist ble hun også uteksaminert fra Royal College of Music and Drama i 1979, og tok diplomeksamen i solo piano og kammermusikk ved Musikkhøgskolen i Oslo i 1981.

Fra 1993 til 2001 var hun høgskolelektor  ved Trondheim Musikkonservatorium, nå NTNU. Siden 2002 er hun førsteamanuensis i klaver ved Griegakademiet - institutt for musikk, ved Fakultet for kunst, musikk og design, UiB.

Turid Bakke Braut har vært solist med flere profesjonelle symfoniorkestre i Norge, og opptrådt på radio, TV og Festspillene i Bergen. Hun har turnert i utlandet, bl. a i Japan, USA, Russland, Tyskland og Spania. Regelmessig spiller hun på Troldhaugen, hjemmet til Edvard Grieg.

Turid Bakke Braut har deltatt i flere CD-produksjoner av norsk musikk. Hun har også jobbet som akkompagntør for sangere og som korleder.

For tiden forsker hun på kvinnekomponister som en del av arbeidet hennes ved Griegakademiet i Bergen.
 

Konserten er gratis og åpen for alle. Hjertelig velkommen!


Prosjektet "Kvinner som komponerer" er et samarbeid mellom Griegakademiet og Norges musikkhøgskole.