Kunstneren er ikke så genial som hun tror hun er, kuratoren er aldri så klok som hun gjerne ønsker å være, og utstillingsdesigneren har heller ikke den intuitive romforståelsen som hun innbiller seg at hun har når hun slukker lyset for kvelden. Derfor trenger man hverandre.
Å lage utstillinger foregår som kjent ikke i et vakuum, men i samarbeid med en rekke fagpersoner og yrkesgrupper. Talent til å tenke godt om kunst, betyr ikke nødvendigvis at man lager gode utstillinger. Like mye handler det om kommunikasjon, samt evnen til å se egne muligheter og egne begrensninger.

Vi observerer at noen posisjoner har en tendens til å skygge over andre, at de tanke- og innholdsproduserende instansene overskygger de mer praktiske posisjonene, noe som impliserer at de gamle hierarkiet der arbeidskraft er underlagt tankekraft er fullt operativt.

Som kuratorstudenter ønsker vi derfor å komme oss selv i forkjøpet, og å se nærmere på utfordringene som kan oppstå i samarbeidssituasjoner som har utstillingen som mål; hvordan forflytningen fra tegnebordet til utstillingsrommet skjer og hvilke utfordringer dette fører med seg. Målet for oss er å øke presisjonsnivået når vi som kuratorer initierer et utstillingskonsept og å utfordre vår og andres gjengse oppfatninger om hva forholdet mellom kunstner, kurator og utstillingsdesigner er.

MA Kuratorpraksis er et toårig studie ved KHIB. Deltagerne på kullet for 2015-2017 er Kari Skippervold, Vidar Koksvik, Silja Leifsdottir, Kristoffer Dolmen, Eivind Hofstad Evjemo, Katarina Marthinsen, Ingrid Haug Erstad, Hanne Gudrun Gulljord, Pernille Skar Nordby og Cecilie Nissen. Underveis i studiet gjennomfører hver student et kuratorisk prosjekt, samt et seminar i fellesskap.

PROGRAM

16:30 Registrering og en drink
17:00 Velkommen ved Eivind Hofstad Evjemo
17:05 Presentasjon av kunstnerne Joar Nedberg, Audar Kantun og Carl Mannov
17:15 Natalie Hope O´Donnell
18:00 Pause og forfriskninger
18:15 Visning av film, A Museum of Immortality av Anton Vidokle og Oleksiy Radynski
19:00 Samtale mellom kurator Vibeke Waallann Hansen og utstillingsdesigner Ragna Jacobsen
ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Moderator: Kari Skippervold
20:00 Middag

OM DELTAGERNE

Nedberg & Kantun begynte sitt samarbeid under utdanning ved Kunsthøgkolen i Bergen med det portable galleriet Millrace Gallery; et lite visningsrom i en fraktkasse de snublet over i kontaineren utenfor Bergen Kunstmuseum i 2010. Siden har de i samarbeid med kunstnere og kuratorer utvidet repertoaret med arkitektoniske og møbellignende installasjoner som ikke riktig er kunstverk, ei heller utstillingsdesign. På Landmark ble ekspressive abstrakte malerier av Hedvig Biong bygget inn i avanserte reisverkskonstruksjoner som fungerte som romdelere, men også tredimensjonale komposisjoner, ala Mondrian, hvor betrakteren kunne bevege seg rundt og igjennom. Lignende konstruksjoner ble bygget til gruppeutstillingen Shell-reflexive på Bas Fisher i Miami i 2012, men her fremsto romdelerne der som frittstående møbelkonstruksjoner og fungerte i større grad som displaymekanismer og kulisser for det helhetlige konseptet kuratoren la til grunne for utstillingen.
Premisset for produksjonen og samarbeidet mellom Nedberg & Kantun er dialog og samarbeid med inviterte kunstnere eller kuratorer.
Hva utspiller seg om de skulle snuble inn i et tomt rom hvor det sto en kunstner og en kurator? Hva skjer underveis i prosessen og hvordan påvirker det resultatet?
I anledning seminaret har Nedberg & Kantun invitert kunstneren Carl Mannov til å samarbeide om å skape et stedsspesifikt verk i seminarommet. Carl Mannov er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og har deltatt på flere gruppeutstillinger i inn- og utland samt utvalgte soloutstillinger på Galleri Christian Andersen i København, Trafo Kunsthall og STANDARD. Mannov er representert av Galleri STANDARD, Oslo.
Natalie Hope O’Donnell er kurator for samtidskunstprosjektene i Munchmuseet i bevegelse 2016-2019 og er styreleder i Norsk Kuratorforening. Hun har en BA i Modern History and Politics fra the University of Oxford (2002) og en MA i Curating Contemporary Art fra The Royal College of Art i London (2008). Hun har en ph.d fra Arkitektur – og Designhøgskolen i Oslo med tittelen Space as Curatorial Practice: the exhibition as a spatial construct (2016).
Hun har nylig kuratert prosjekt med Sofia Hultin, I’m Every Lesbian – Oslo; Jon Benjamin Tallerås, wander ponder going yonder; Fadlabi, På Gebrokkent II; and Marthe Ramm Fortun, Stones to the Burden, kuratert i samarbeid med Jenny Kinge.

Vibeke Waallann Hansen (f. 1970) er kunsthistoriker og har siden 2010 vært ansatt som kurator på feltet for moderne kunst på Nasjonalmuseet i Oslo. Spesialområdet hennes er europeisk kunst fra 1870 til 1960, med særlig vekt på det nordiske. Waallann Hansen startet som museumsassistent i Museet for samtidskunst i 2001 og var fra 2006 til 2010 kurator for samtidskunst. Hun har blant annet kuratert utstillingene William Eggleston. Los Alamos (2004), Løvaas & Wagle. Retrospektiv (2008), Christian Krohg. Bilder som griper (2012) og Japanaomania i Norden (2016).

Ragna Jacobsen er senior utstillingsdesigner ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Jacobsen har bred erfaring med planlegging og produksjon av utstillinger for museer, zoologiske hager og besøkssente i Norge og USA siden 1999. Ragna Jacobsen har vært ansatt ved Nasjonalmuseet siden 2009 med særlig ansvar for utstillingsdesign og prosjektledelse knyttet opp mot temporære utstillinger, vandreutstillinger samt har ledet overordnede utviklingsprosjekter for nytt museum på Vestbanen.
Utstillingsdesign ved Nasjonalmuseet inkluderer: Japanomania i Norden 1875-1918 (Nasjonalgalleriet, Kunstindustrimuseet), Alene med naturen. Dahl og Friedrichs landskaper 1810-40 (Nasjonalgalleriet), Åpning mot det hellige. Gylne glimt fra Nederlandenes renessanse (Nasjonalgalleriet), KjARTan Slettemark. Kunsten å være kunst (Museet for samtidskunst),Take Me To Your Leader - the Great Escape into Space (Museet for samtidskunst), Arne & Carlos. Eit ferdaminne (turnerende utstilling), Eg er det tilfeldige sin plan og meitemarken si reise. Kurt Johannessen: teikningar, performance og artist´s books (turné).

Anton Vidokle er en russiskfødt kunstner som i 1981 flyttet til USA. Hans arbeid har blitt stilt ut på Tate Modern, biennalene i Venezia, Lyon og Dakar og skal vises på den kommende Dokumenta. Han er en av grunnleggerne av e-flux, og har med utgangspunkt i dette initiert prosjekter som The Next Documenta Should Be Curated By An Artist, Do it, Utopia Station, Martha Rosler Library og Unitednationsplaza (UNP) i Berlin, et prosjekt som gikk over 12 måneder og involverte mer enn 100 kunstnere, filosofer, skribenter og kritikere.
Oleksiv Radynski er en regissør og forfatter basert i Kyiv. Han har siden 2011 vært ansatt som redaktør for den ukrainske utgaven av magasinet Political Critique. Han er publisert i en rekke tekstsamlinger; Soviet Modernism 1955-1991: Unknown Stories (2012), Post-Post-Soviet?: Art, Politics, and Society in Russia at the Turn of Decade (2013); Sweet Sixties: Spirits and Specters of a Parallel Avant-Garde (2014). Et utvalg av hans siste filmer inkluderer Incident in the Museum (2013), Ukraine Goes To War (i samarbeid med Tomas Rafa, 2014), and Integration (2014).

Filmen A Museum of Immortality handler om en utstilling som fant sted på Ashkal Alwan i Beirut sommeren 2014. Basert på et konsept av Boris Groys var utstillingen en hypotetisk modell for et universelt museum for alle som har levd, inspirert av den russiske filosofen Nikolai Fedorov. Filmen vil bli vist i sin helhet.

HD video, 25 minutes, 2015
Med Boris Groys, Octavian Esanu, Nanna Neudeck og Roy Samaha.
Kamera: Ayman Nahle
Redigert av Adam Khalil
Courtesy of Anton Vidokle

Fredag 18. November kl. 16:30

KRAFT
Vågsallmenningen 12
Bergen