Gunvor Nervold Antonsen Vi er margen 2019. Foto: Trondheim Museum
I årets utgave har vi invitert fire kunstnere og en litteraturviter, som alle er markante stemmer i det norske kunstfeltet. Kunstnerne Gunvor Nervold Antonsen, Julie Ebbing, Ane Mette Hol, og Ahmed Umarskal presentere fra kunstnerskapene sine, og litteraturviter Kjetil Røed skal snakke om sin kritikerroste bok Kunsten og Livet. En Bruksanvisning.
Program:
Kl. 1000 introduksjon ved instituttleder Frans Jacobi
Kl. 1010- 1100 Ahmed Umar
kl. 1100-1145 Gunvor Nervold Antonsen
kl. 1200-1300 Kjetil Røed
Kl. 1300-1400 lunsj
kl. 1400-1445 Julie Ebbing
kl. 1500-1600 Ane Mette Hol
Gunvor Nervold Antonsen (1974) arbeider i et bredt spekter av materialer og forener tekstilmontasje, treskulptur, maleri, lyd og historiske objekter i materielle og romlige komposisjoner. Verkene hennes kjennetegnes av et rått og direkte uttrykk, der den tette dialogen med materialet er en essensiell del av prosessen. I de komplekse installasjonene spørres det om motsetninger mellom skapelseskraft og ødeleggelse, mellom menneske, kunnskap, natur og kultur. Installasjonene kan også leses som en direkte kritikk av den verdiskalaen dagens økonomiske modell måler arbeid etter, og konsekvensen av ensretting av samfunn, verdivalg og livsrytmer. Gunvor er utdannet fra tekstillinjen ved Kunsthøgskolen i Bergen, og hun var nominert til Lorck Schives kunstpris i 2019, dette prosjektet Vi er margen skal hun presentere for oss i seminaret.
Julie Ebbing (1985) har en mastergrad i grafikk og tegning ved Kunsthøgskolen i Oslo. Tegning er utgangspunktet for alt i Julie Ebbings praksis. I kombinasjon med teknikker som maleri, tekstil, objekter, installasjon, grafikk, og da særlig tresnitt, er arbeidene hennes subtile og direkte, bekmørke og humoristiske, aller helst i en kombinasjon. Ebbing stiller store spørsmål i det enkle lille hverdagslige. Spørsmål rundt identitet, sosiale konstruksjoner, hierarki og maktforhold. Politikk, demokrati, feminisme, feminitet og kjønnsroller blir belyst gjennom å eksemplifisere diskrimineringen av kvinner i kunstens historie og i vår samtid. I et slags møte mellom håndverk og hærverk formidlet Ebbing en aktiv holdning til de institusjonelle, historiske og sosiale rom vi alle beveger oss i.
Ane Mette Hol (1979) er utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo og Konstfack i Stockholm. Hun arbeider med tegning i et utvidet felt, som alle er resultater av møysommelige og tidkrevende prosesser hvor hun mekanisk, og presist kopierer tilsynelatende trivielle objekter og fenomen. Med utgangspunkt i funnet materiale utforsker Hol kunstfaglige problemstillinger rundt tegning og kunst som kommersiell vare, og forholdet mellom original og reproduksjon . Ane Mette mottok i 2011 Statoils kunststipend for unge kunstnere, og hun har en bred nasjonal- og internasjonal karriere.
Kjetil Røed (1973) har de siste årene gjort seg bemerket som en av våre aller tydeligste stemmer i omtale av billedkunst. Han er blant annet kritiker, anmelder, redaktør for bladet Billedkunst og forfatter av bøkene Kunsten og Livet. En bruksanvisning og Working through the Past: Nordic Conceptual Art as a Tool for Re-thinking History. Kjetil er litteraturviter med hovedfag fra Universitetet i Oslo.
Ahmed Umar (1988) kom til Norge fra Sudan som politisk flyktning i 2008. Han er utdannet med mastergrad keramikk fra Kunsthøgskolen i Oslo. Ahmeds praksis er sterkt preget av tematikk fra oppvekst og hans opplevelser av å leve i et samfunn strukturert rundt religion. I forsøk på å løse motsetningene ved å bo på et sekulært sted, mobiliserer han metoder for å utforske det komplekse forholdet mellom identitet, autoritet, seksualitet, depresjon og kunst. Arbeidene er fulle av sosial kritikk, arabisk kalligrafi og et hint av hans nubiske visuelle arv. De gjenspeiler minnene hans og signaliserer en lang prosess med selvforståelse og aksept.
Velkommen til en dag full av innsiktsfulle innblikk i arbeidene til disse representantene for dagens samtidskunstfelt!