Fotografi

Fokusområdet fotografi er med på å utvikle det nødvendige språket for å arbeide med bilder kritisk og teknisk innenfor rammene av samtidskulturen. Fagmiljøet oppmuntrer til eksperimentering med et bredt spekter av medier og plattformer uten å neglisjere historiske og politiske problematikker angående representasjon og mekanisk reproduksjon.

Professorene fra fokusområdet jobber tett, i samarbeid med et bredt spekter av fagfeller og kunstnere, med studenter for å videreutvikle deres individuelle visjon og ideer mot en kontekstualisert og personlig kunstpraksis. Sammen utøver vi en pågående undersøkelse av aktuelle endringer i sirkulasjon, distribusjon og produksjon av bilder, så vel som bekymringer angående deres tilvirkning, sensur, medium, verdisystem, manipulasjon, innramming, illusjon og narrativ. I sin tur vil disse utforskningene overføres til bilder, film, digitale, analoge, publiserte, tekstuelle, malte, skulpturerte, muntlige, projiserte og/eller fremførte kunstverk.

Fokusområdet fotografi er dedikert til å gi nødvendig teknisk støtte, fotografisk utstyr og fasiliteter for å følge med og oppmuntre til viktige spørsmål og eksperimentering med antatt foreldede teknologier, så vel som med de som ennå ikke eksisterer.
 

Grafikk

Ved fordypningsområdet grafikk er vi interessert i utvikling av kunstprosjekter med utgangspunkt i nye og gamle grafiske teknikker.

Grafiske teknikker, fra tresnitt til xeroxkopier, er utviklet for å reprodusere tekst og bilder på papir. Ordet grafikk stammer fra det greske "graphe" som betyr tegning eller skrivning. Grafikk og boktrykk gjorde spredning av informasjon mulig og var viktig for opplysningstiden og fremveksten av det moderne informasjonssamfunnet. I samtidskunsten er tekst og tegning viktige medium og ulike tilnærminger til tekst var sentralt i utviklingen av konseptkunsten. Kombinasjon av bilde og tekst har samtidig en rik tradisjon langt ut over kunstverdens rammer. Et av interessefeltene på fordypningsområde for grafikk er artist books, storskala trykk (gulvkutt) og endring gjennom digitalisering.

Eksempler på verkstedsrelaterte muligheter: monotypi, høytrykk: tresnitt, linoleumsnitt, dyptrykk: etsning, kaldnål, silketrykk, litografi, materialkunnskap og bokbinding.
Ved siden av de praktiske verkstedene tilbyr et engasjert forum for å diskutere relevante teoretiske spørsmål i forhold til kunst og grafikk som helhet.
 

Keramikk og leire

De siste årene har vi sett en revitalisert interesse for materialitet i samtidskunsten. Keramikk og leire er derfor et høyst aktuelt medium og materiale innen kunstfeltet. Vi arbeider med en utvidet forståelse av materialet; vi ser på dets form, historie, og diskursive felt.

Utforskningen av leire og keramikk foregår i spenningsfeltet mellom form, konsept og meningsproduksjon. Vi undersøker materialet som skulptur/objekt, installasjon og gjennom performative strategier. Dette forholdet til fagfeltet er kjernen i undervisningen, stabens kunstneriske praksis og forskning. Keramikk og Leire har også et spesielt fokus på stedspesifikke problemstillinger, gjennom forskningsprosjektet ’Topographies of the Obsolete’.

Vi forstår leire og keramikk som to forskjellige materialer.
Leire blir utforsket som et eget meningsbærende materiale tett knyttet til geologi og sted, gjennom begreper om formløshet, det plastiske og det sykliske. Leire er det første materialet mennesket kjemisk foredler; til keramikk. Keramikk er dermed et kulturelt fremstilt materiale tett knyttet til menneskets historie - fra steinalderen til i dag. Fra de første skulpturer, til porselen, murstein, hofteproteser, og satellittoverflater. Vi arbeider med keramikk gjennom ready mades/funnet materiale, og gjennom den keramiske prosess.

Vi gir teknisk innføring i et spekter av teknikker og metoder som modellering, bygging, støp, dreiing, glasur og brenning. Fokusområdet tilbyr seminarer og forelesninger knyttet til forskjellige temaer og kurs. Vi gir veiledning og støtte til studenters individuelle prosjekter, samt tilbyr kurs basert på stabens forskning. Vi forvalter et
verksted og tekniske fasiliteter som er spesielt tilpasset for å støtte vår forskning og eksperimentelle praksis.

   

   

Maleri og tegning

Ideen om maleri i det moderne samfunnet har ekspandert eksponentielt de siste to tiårene. Fokusområdet Maling og tegning gjenspeiler dette radikale skiftet og tilbyr en utdanning som er innrettet for en balanse mellom utdannelse i historiske paradigmer og hva det vil si å male i dag.

I en artikkel publisert i 2010 utforsker Jorg Heiser ideen om Super Hybridity der hybridisering av kunstformer, prosesser og kunstverk har blitt radikalt påvirket av den eksponentielle utviklingen av internett og andre teknologier.

Fokusområdet Maling og tegning utforsker disse temaene gjennom jevnlige seminarer, visninger og foredrag med tittelen On Painting og gjennom workshops i tradisjonelle metoder satt i kontekst med moderne metoder.

Eksempler på workshops inkluderer:
Male-/tegne støttematerialer - En workshop i tradisjonelle metoder for å klargjøre lerrets- og panelmaling med gesso samt foredrag og diskusjon om olje- og akrylmaleriets historie.

Male/tegnepigmenter - En praktisk introduksjon til å lage din egen olje-, akryl- og temperamaling samt forelesning om fargeteori i både lys og pigment.

Nye medier

Utviklingen av global kultur har radikalt endret kunstproduksjon i dag, sammen med forståelser og bruk av media. Prosessering og nettverksbygging av filer, sansing og kopiering, strømming og meldingstjenester har en radikal påvirkning på atferdsformer, og fremstår som performative aktiviteter sidestilt med bevegelser av global migrasjon, transnasjonale økonomier og immateriell arbeidskraft.

Praksiser innen nye medier avslører og utforsker disse relasjonene gjennom eksperimentelle former som involverer analoge og digitale materialer og verktøy. Nye medier er ikke bare et spesifikt kunstnerisk eller teknologisk felt. Det er også fullt integrert i kunstpraksis generelt, enten det er i form av nettsider og tilstedeværelse på nettet, dokumentasjonsteknikker og kunnskapsproduksjon, eller i forholdene som muliggjør nettverksbygging, mikroorganisering og tilrettelegging av ideer og deres sirkulasjon. Nye medier er et grunnleggende kulturelt og sosialt paradigme.

Arbeid innen nye medier er rettet mot elektroniske og digitale plattformer. Dette utvikles gjennom en bred base av problemstillinger og metoder som utforsker relasjonelle og åpne praksiser, nye former for poetikk og narrativ, og refleksjoner over mediekulturen i dag. Dette inkluderer forståelse for og eksperimentering med lyd- og visuelle verktøy, live sansing og sanntidsarbeid, og med sterk vekt på tverrfaglige og sjangeroverskridende estetiske strategier.

Fokusområdet adresserer bl.a.:
Lyd & film
Live-teknikker
Sansing og haptiske anliggender
Webarbeid
Mikropolitikk og open culture

Performance/ tidsbasert kunst

Fordypning i tidsbasert kunst fokuserer på performance og performativitet. Målet med denne performativiteten er å etablere en slags samtidighet, et NÅ - hvor kunstneren, verk og publikum deler felles tid. Denne typen temporær virkelighet blir undersøkt gjennom kunstnerisk praksis, kollektive eksperimenter og teoretiske betraktninger. Performativitet opptrer i store deler av den relasjonelle estetikken, i video og mediekunst, i den politiske aktivistiske kunst og i performancekunst. Aktivitetene i tidsbasert kunst er derfor ikke begrenset til et bestemt kunstnerisk medium.

Seneste gjestelærere:
Kerstin Cmelka, CA Conrad, Marvin Gaye Chetwyn, Eva Koch og Eleanor Clare.
 

Skulptur og installasjon

I skulptur og installasjon er fokuset på tilstedeværelsen vesentlig. I en verden som stadig blir mer og mer kompleks og der måten vi forholder oss til informasjon har endret seg radikalt er ettertanken viktig. I dette globale bildet kan det tre-dimensjonale feltet gi oss en plass for nærhet, samhandling og refleksjon. Det tre-dimensjonale er på
den ene siden et eget diskursivt felt, men forholder seg hele tiden i en dynamisk relasjon til kunstfeltet som helhet. Skulptur og installasjon har i dag et mangfold av uttrykk. Dette er utrykk som også kan utfordre tradisjonelle oppfatninger om det tredimensjonale.

Undervisningen utforsker fokusområdet gjennom seminarer, praktiske workshops, foredrag, veiledninger og gjennomganger. Man er kontinuerlig i dialog med forhistorien og det samtidige. Fagstaben har som mål å utvikle studentenes individuelle stemmer gjennom en pågående diskurs innen feltet.

Tekstil

Tekstilkunsten har fått fornyet oppmerksomhet i samtidskunsten. Den visuelle kunsten benytter seg av tekstile teknikker, materialer og estetikk både gjennom gamle håndverkstradisjoner og nyere teknologiske verktøy. I dag jobber mange kunstnere med tekstil i forhold til rom og arkitektur, funksjon og installasjon.

Tekstilkunst har tradisjon for å være langt fremme innen teknologisk utvikling og avansert bruk av materialer. Fokusområdet tekstil åpner for eksperimentell praksis gjennom utforskning av estetiske, materielle og taktile kvaliteter. Møtet mellom analog og digital kunst- og designpraksis i tekstilfaget, gir studenten en solid verktøykasse. 

Studenten lærer grunnleggende tekstile teknikker innen vev og stofftrykk med bruk av tradisjonelle verktøy og metoder/teknikker. Parallelt med dette kurses de i bruk av avansert teknisk utstyr som digitalvev og laserkutter. I samspillet mellom fiber, konstruksjon og bearbeiding fremkalles tekstilets mange estetiske og taktile kvaliteter.

En tekstil kunstopplevelse handler blant annet om berøring som utfordrer våre sanser. Kunstteori, sosiale og politiske tema skaper rom for diskusjon om tekstil, både innen samtidskunst og historisk kontekst. Studentenes konseptuelle og kunstneriske prosesser speiler samfunnet omkring og viser vei til nye visuelle uttrykk. 

Verksteder

Ved Fakultet for kunst, musikk og design finnes en rekke verksteder og spesialrom som betjenes av en verksmester. Som student ved Kunstakademiet – Institutt for samtidskunst vil du få opplæring i å bruke de verkstedene som er relevante for deg og ditt studie.

I Møllendalsveien 61 er det i alt 13 verksteder. Alle verkstedene er tilknyttet en verksmester som har spesialkompetanse knyttet til verktøyene og utstyret/maskinene de råder over.