Møbeldesign og romdesign/ interiørarkitektur

gard.rorgemoen@gmail.com

Tilfeldige møter i Longyearbyen

Hvordan kan jeg framheve skjulte byromskvaliteter i Longyearbyens gågate i kraft av møbel- og romdesign?

Hva ønsket du å utforske?

Svalbard er stort, goldt og sårbart, med et unikt landskap det er vanskelig å forholde seg nøytral til. På besøk i Longyearbyen har jeg studert livet på 78 grader nord, og sett nærmere på sentrums utvikling og funksjon. Inntrykket er noe jeg mener står i kontrast til den spektakulære naturen; lite formgivning av uteområdene, uavklarte soner og få sitteplasser utendørs. 
 
I min oppgave har jeg utforsket befolkningens forhold til uterommene i sentrum. Jeg har med prosjektet gitt mulighet til å ta tak i spørsmål som strekker seg utover utemiljø, stedshistorie og identitet. Jeg er interessert i hvordan menneskers liv, valg og tilfeldigheter krysser hverandre ved hjelp av møbel- og romdesign. 

Hvordan har prosessen vært?

Svalbard er et spennende univers å arbeide i, og jeg går stedet ydmykt i møte. Min prosess har vært svært interessant. Å reise til Svalbard og sanke inntrykk har vært lærerikt, da jeg har måttet stole på egne instinkter – noe som har vært veldig utviklende. Jeg har fått en direkte og genuin kommunikasjon med stedet og befolkningen, og jeg fant det svært interessant å se på de sosiale strukturene til dette samfunnet.

Hvordan har du valgt å løse denne oppgaven?

Jeg har studert identiteten og formspråket til øya nærmere. Drivtømmeret på Svalbard kommer fra Sibir og følger havstrømmen over polhavet. Tømmeret kan brukes til bål på stranda der du finner det, men du har ikke lov til å flytte det eller ta det med deg. Dette gir de tilfeldige møtene som oppstår når de treffer land, og er noe jeg har undersøkt videre i min oppgave. Målet er å overføre dette inn i romkomponenter som er i stand til å få et virkelig, konstruktivt fotfeste i Longyearbyen, uten å miste kontakt med byens karakter.  

Hvorfor har dette vært viktig for deg?

Bakgrunnen for oppgaven ligger på mine erfaringer på området. Min far har jobbet i Longyearbyen i flere år og dette er en av grunnene til at jeg har fått et sterkt forhold til stedet. Som designer mener jeg det er viktig å framheve skjulte byromskvaliteter, da det kan by på helt nye funksjoner i byrommet. Det er også viktig å viske ut grensene for hva som er mulig med møbeldesign, og se hvordan enkelte elementer ikke bare tilfører noe, men virkelig utgjør stedet.