Visuell kommunikasjon

catrine.kooyman@gmail.com

Det visuelle mennesket

Hvordan kan design utforske den visuelle vendingen gjennom en bildesamling?

Hva ønsket du å utforske?

Prosjektet startet med at jeg selv har registrert at bilder og visuelle uttrykk får stadig større plass i hverdagslivene våre. I dag er alle med kameramobil og internett-tilkobling, amatører så vel som profesjonelle, invitert til å skape, observere og sirkulere bilder. Dette har satt i gang en visuell revolusjon som medieteoretikere kaller for «den visuelle vendingen». Masterprosjektet mitt er en utforskning av den visuelle vendingen. Det overordnede spørsmålet jeg stiller meg selv er; hvordan forholder vi oss til bilder i dag?

Hvordan har prosessen vært?

En stor del av undersøkelsene i masteroppgaven min har vært innsamlingen og analysen av et datasett på omkring 5969 bilder av meg selv. Man kan derfor si at prosjektet har kommet til å bli svært personlig. Bildene har jeg brukt som råmateriale til å utforske individets bildekultur sett i sammenheng med den visuelle vendingen.

Hvordan har du valgt å løse denne oppgaven?

Gjennom undersøkelsene mine kom en karakter til syne som jeg bestemte meg for å kalle «Det visuelle mennesket» (The Pictorial Human). Per min egen definisjon er det «en person som forstår seg selv og verden gjennom bilder». Undersøkelsene jeg har gjort i prosjektet, vil presenteres gjennom denne karakteren. Jeg ønsker at «Det visuelle mennesket» skal være en karakter publikum kan kjenne seg igjen i og som setter i gang refleksjon rundt deres eget forhold til bilder.

Hvem vil særlig ha nytte av ditt prosjekt?

Prosjektet mitt er for alle som skaper, observerer og sirkulerer bilder i hverdagen. De som muligens kan kjenne seg ekstra godt igjen i «Det visuelle mennesket», er allikevel publikum som har vokst opp i takt med den visuelle vendingen på 1990-tallet og starten av 2000-tallet.