Hva ønsket du å oppnå med prosjektet ditt?

I løpet av mastergradsstudiets fire semestre har jeg arbeidet med farger i interiør- og møbeldesign. Jeg ville vise at det finnes et alternativ til svart/hvitt/grått-trenden, og at et fargerikt interiør også kan være elegant og tidløst. Farger kan forvandle et rom fullstendig, og jeg satte meg for å utforske dette, med Hurtigruten i fokus.

Hva har du oppdaget i denne prosessen?

Jeg oppdaget raskt at en av hovedutfordringene ved bruk av farger i design er de uendelige valgmulighetene. Folk flest, dessverre spesielt designere og arkitekter, viker alle tilbake for å bruke farger fordi sjansen for å bomme er stor. På grunn av denne fargevegringen ble fire hurtigruteskip nylig pusset opp nesten helt uten å bruke farger. Alternativt vender folk heller blikket mot fargetrender, siden trender representerer begrensede valgmuligheter innenfor et håndterbart spektrum. Imidlertid ligger det i trenders natur at de er forbigående, noe som fører til unødvendig utskifting.

Hvordan har du valgt å løse denne oppgaven?

Slik prosjektet mitt utviklet seg bestemte jeg meg for at hovedmålet ikke bare var en ferdig fargepalett. I stedet ledet det ene spørsmålet til det andre, og jeg prøvde å belyse temaet farger fra ulike vinkler. Det ble da klart at min oppgave var å forvandle meg selv til et fargeverktøy. Hvordan kan jeg, som designer med særlig interesse for farger, hjelpe kunder med å utvikle en fargepalett som er radikalt individuell og således utenfor trender? Dette spørsmålet førte meg til arbeid med pigmenter og veggmaling, tekstiler og farge, og til syvende og sist til digital veving.

Hvem kan særlig dra nytte av prosjektet ditt?

Hurtigruten kunne selvsagt ha stor nytte av å ta en titt på farge- og materialpaletten som jeg legger fram i masterutstillingen min. Autentisitet og kvalitet er nøkkelord. Blånyansene som jeg har arbeidet med er hentet fra himmelen og havet jeg så da jeg var på studietur med Hurtigruten. Fargetemaet inne i panoramasalongen er basert på varme jordfarger som komplementerer disse blåfargene. Jeg vil at passasjerene skal føle seg komfortable og trygge mens de nyter turen. Møbelstoffet jeg utviklet er basert på rødlistede planter og dyrearter som finnes langs norskekysten. Fargene og mønstrene har derfor en varig og nær tilknytning til hurtigruteskipenes seilingsrute og kommer ikke til å gå av moten. Jeg håper å vise mulighetene vi har når vi tillater farger å bli en integrert del av interiør- og møbeldesign, og jeg tror at det kan være svært nyttig for oss alle å bruke farger i våre menneskeskapte miljøer.