– Marginalisering og barn som dropper ut av skolen er et stort samfunnsproblem i både Norge og Europa. Tidligere forskning har vist at musikkterapi gir en merverdi i skolesetting. Musikk bidrar til bedre konsentrasjon, trivsel og sosialt fellesskap. Prosjektet som vi har fått støtte til skal undersøke hvordan musikk kan bidra til å redusere skolefrafallet og styrke elevers tilhørighet og deltakelse, sier prosjektkoordinator for RESONATE Viggo Krüger.
Krüger er leder av musikkterapisenteret GAMUT, og forskningsprosjektet som starter i januar 2026 er et samarbeid mellom fagmiljø på Griegakademiet, psykologisk fakultet ved UiB og NORCE.
Ny form for musikkundervisning
Han forklarer at prosjektet vil ha en helhetlig tilnærming til musikkundervisning, slik at skolene kan få et bedre grunnlag for å vurdere bruk av ressurser i musikkundervisning til beste for elevene. Gjennom elevmedvirkning og en mixed methods-tilnærming skal prosjektet utvikle, teste ulike undervisningsformer og måle effekten på trivsel og samhold.
Prosjektet skal utføres i Vestland fylke i tett med ulike lokale aktører innen skole, velferd og kultur. Ni skoler fra Bergen er involvert.
– Fylkeskommunen har samarbeidet med musikkterapi-miljøet over flere år og er svært glade for at prosjektet kan starte opp! I skolen jobber vi hele tiden med å finne løsninger på frafallsproblematikken, og da er det fint å få sikker kunnskap om hvordan musikk som metodikk kan virke inn på dette. Vi håper også at prosjektet gir elevene en ny mestringsarena og positive ringvirkninger for skolemiljøet, sier Odd Bjarne Berdal, Områdeleder i Vestland fylkeskommune.
Kan tas i bruk av skoler i hele Norge
Prosjektet vil utvikle veiledere og verktøy for bruk i skolen i etterkant. Resultatene skal deles med elevorganisasjoner, skoler, beslutningstakere og velferdstjenester, både nasjonalt og internasjonalt. På sikt kan det åpne for etter- og videreutdanning (EVU) for skoleansatte, med opplæring i kulturbaserte undervisningsmetoder.
– Dette vil styrke forskningen på musikk som en helseressurs i barn og unges liv og skolehverdag. I en tid hvor ressursene til kulturtilbud i skolen og tiltak for inkludering og trivsel er knappe, er vi svært glade for at et prosjekt som både styrker skolens kapasitet og enkelt kan skaleres til en nasjonal kontekst, får den støtten det fortjener, sier Randi Rolvsjord, instituttleder ved Griegakademiet, UiB.