The White Pube har bygget seg opp en internasjonal leser-skare siden 2015, og er uredde for å synliggjøre elitisme i kunstverdenen og fremme en ærlig, åpen og rett-frem form for kritikk i en tilgjengelig og relevant måte å skrive om kunst på. I forbindelse med Masterutstillingen i kunst 2019 vil The White Pube reflektere over hvorfor de begynte å skrive etter sin uteksaminering fra kunstskolen - og hvordan de fortsetter – med mål om å demokratisere galleriet og tilgjengeliggjøre det for publikum, og for å bringe ulike stemmer og perspektiver til samtidskunstdiskursen.
Arrangementet er organisert i samarbeid med studentenes arrangementsgruppe Agnete Ilona Tangrand, Gentian Rhosa Meikleham, Linda Morell, Søren Krag, Tanya Varbanova, og Tone Andersen:
“Denne utstillingen rommer mange samarbeid, fra de fysiske verkene selv, til samtalene om de, til forhandlinger om plass. For oss er denne måten å jobbe sammen på hva kunst behøver og trenger; det må alltid være rom for uenighet, utvikling og deling.
Når jeg tenkte på dette arrangementet, kom The White Pube straks til tankene. Jeg ønsket å komme i kontakt med de, som et svar på det jeg føler er en mangel på kritisk ærlighet i dagens kunstdiskurs. Jeg var på utkikk etter en måte å introdusere potensiell konflikt på, som en måte å komplisere og utdype en dialog om samtidskunst og verden den befinner seg i. Som nye MA-kandidater er vi på kanten av en potensiell karriere i kunstverden, og det er viktig å vurdere hva vi vil at det skal innebære og hvordan vi vil leve i det, sammen. Når vi forhandler om disse nye territoriene, er det mitt håp at vi kan være kritiske overfor miljøene og posisjonene vi inntar og bidrar til å oppmuntre hverandres arbeid. Dette arrangementet med The White Pube kommer i et vesentlig øyeblikk for å forestille seg nye fremtider. Vi arbeider imot, vi arbeider sammen med, vi arbeider sammen.”
- Gentian Rhosa Meikleham, arbeidsgruppen for arrangementer