Hvordan kan vi plassere oss selv i en mer sammenvevd relasjon til det vi er en del av?
Vår samtidige verden, slik den eksisterer i sine fysisk-digitale-intime-globale sammenkoblinger, føles stadig mer uklar og kompleks å navigere i. Dette kunstneriske utviklingsprosjektet er nysgjerrig på hvordan vi bebor dette sammenfiltrede nettverket, og antyder at det blir stadig viktigere at vi kan respondere gjennom en mer kroppslig og utvidet tilknytning. Her undersøker prosjektet hvordan en spekulativ tilnærming til vitenskapelige/matematiske modeller av fysiske dimensjoner kan bidra som et kunstnerisk, metodisk verktøy i denne sammenhengen, og utforsker hvordan spekulative, interdimensjonale bevegelser innenfor en kunstkontekst kan invitere til bredere og mer fleksible måter å erfare, reflektere og forholde seg på.
Utforskningen er forankret i en tverrfaglig arena som trekker inn kunstneriske strategier fra Ny Mediekunst, Interaktiv Installasjon og Performance – til sammen kombinert i formatet performativ installasjon. Publikum inviteres inn i disse performative installasjonene for å samhandle – og på denne måten utforske både fysiske og kognitive bevegelser mellom ulike dimensjonale perspektiver. I tillegg undersøker prosjektet hvordan digital interaktiv teknologi og spekulative narrative fabulasjoner kan muliggjøre en innfelling i nærmest umulige/uoppfattelige høyere-dimensjonale sammenvevinger. Slik inviterer kunsten til forskjellige måter å være i en aktiv, sammenkoblet relasjon til det som normalt kan virke utenfor vår rekkevidde.
Prosjektet kan også artikuleres som en ny-materialistisk undersøkelse av hvordan man kan gi agens og stemme til disse interdimensjonale / intermediale kunstverkene. Denne undersøkelsen har ført til at de performative installasjonene rent spekulativt har blitt transformert til mer-enn-menneskelige vesener – som snakker og uttrykker seg gjennom verkets mediale modaliteter. De kunstneriske resultatene har derfor utformet seg som en serie større miljø-vesener som publikum kan tre inn i og lytte til, fra innsiden. Som for eksempel “Marie Sikveland som et Rom”, “Store Lungegårdsvannet”, “Kunstakademiet” og “Jordvesenet fra Nordnes” i Bergen.