Irina Tarasova, født i 1984, er utøvende pianist med fordypning i historisk informert oppføringspraksis med tasteinstrumentene piano, klavikord, cembalo, hammerklaver og orgel.  

I løpet av karrieren har hun jobbet som organist og distriktsmusiker, arrangert og opptrådt på ulike konserter som pianist, og vært involvert i DKS-produksjoner.  Under studiene i moderne klaver ved Musikkakademiet i Kassel, Tyskland, deltok hun på en workshop om historisk informert oppføringspraksis, med særlig fokus på cembalomusikk. Dette var en faglig berikende opplevelse. Senere, under masterstudiene i utøvende klaver ved Norges musikkhøgskole, fordypet hun seg i hammerklaver som valgemne under veiledning av Liv Glaser, en erfaring som var svært inspirerende. Denne faglige fordypningen vekket interessen for historisk informert fremføringspraksis – som hun har videreført gjennom sin masterutdanning i utøvende musikk på Griegakademiet, hvor hun har kombinert studier i hammerklaver og cembalo. I tillegg har masterseminarene gitt henne en solid akademisk og praktisk plattform.

Gjennom de to masterprosjektene («En diskusjon av notasjon, tolkning og spillestiler i Joseph Haydns sonate i Ess-dur Hob. XVI: 49, 1. sats» og «Om notasjon og artikulasjon i W.A. Mozarts sonate D-dur K. 448 for to hammerklaver») har hun utforsket ulike aspekter av dette fagområdet.  

Velkommen til hennes masterkonsert på Griegakademiet:

Medvirkende

  • Irina Tarasova hammerklaver / cembalo

  • Julia Palmer bratsj

Program

  • Johann Jakob Froberger (1616 - 1667):
    Partita nr 1 i e-moll, FbWV 607/607b/607c

  • Domenico Scarlatti (1685 - 1757):
    Sonater

  • Johann Sebastian Bach (1685 - 1750):
    Sonate for viola da gamba (bratsj) og cembalo nr 3 G-moll, BWV 1029

  • Ludwig van Beethoven (1770 - 1827):
    Sonate nr. 2 i A-dur, op. 2 nr. 2

  • Franz Schubert (1797 - 1828):
    Sonate nr. 9 i H-dur, Op. posth. 147, DV 575