Prosjektet Sounding Philosophy inviterer til konserter, workshop og seminar:
Feldmans monumentale Trio (1980) fremføres av Valen Trio 4.februar 2024 i Universitetets Aula. Andre konsert 5.februar 2024 i Gunnar Sævigs sal vil undersøke Feldmans arv fra perspektivet til hans kolleger og studenter, fremført av Griegakademiet pianoalumnus Fidan Aghayeva-Edler.

Under konferansen 5. februar vil rollen til intuisjon og stasis i Feldmans arbeid bli analysert av professor Walter Zimmermann fra Berlin (University of the Arts),  Fidan Aghayeva-Edler og medlemmer av Valen Trio.  Aghayeva-Edler vil også avholde en workshop 6. februar.

Program mandag 5. februar
klokken 14:30 - 17:30 i Prøvesalen 

Dániel Péter Biró:
"Polarities of Distinction: An Introduction to the Late Works of Morton Feldman"

En kort introduksjon til de sene verkene til Morton Feldman, deres estetiske rammeverk og forbindelse til filosofiske begreper om intuisjon.

Walter Zimmermann:
"Minne-seismogram i Morton Feldmans trio (1980)"

Hva er viktig for meg med Morton Feldman? Det er at han meget konsekvent formulerte det all annen musikk som var karakteristisk for etterkrigstiden hadde utelatt.
I hovedsak redefinerte han konseptet om emnet. Intuisjon overtok plassen for seriekonstruksjon, og selv om stykkene hans var høyeste grad konstruert, ble de konstruert på et øyeblikk.

Han motarbeidet undertrykkelse og kontroll av lyder ved å la dem puste, gi lyden sin egen pust, varigheten den trenger. Dette angrep til syvende og sist ritualet med å lytte, og erstattet den teleologiske lyttestrømmen med lytting som frigjør lytteren fra å bli fortalt noe: lytteren frigjøres fra pålegget om å følge et budskap, programmatisk eller domestiserende.

Feldman ugyldiggjorde den typen lytting med sine lydtepper eller lydskjermer, som erstatter den gamle lyttingen med en som blir aktiv, utforsker lyden, tok seg tid til å utforske de forskjellige konstellasjonene og krystalliseringene, slik at lydene ble seg selv. Feldman ble rett og slett viktig for meg som en annen magnet som gjorde det mulig for meg å gjøre arbeidet mitt uavhengig av den tyske skolen, noe jeg takker ham for. I tillegg til å samle Morton Feldmans Essays for publisering (Beginner Press 1984), organiserte jeg fremføringer av disse nye lange stykkene, inkludert verdenspremieren på pianotrioen (15. April 1984), i lange økter på tre påfølgende dager i mitt Beginner Studio i Köln. Et takt-for-takt minne-seismogram av Trioen for fiolin, cello og piano (1980) (publisert i Melos 4/1984 s. 33-75).

Kaffepause

Fidan Aghayeva-Edler , Einar Røttingen og Ricardo Odriozola :
"The Degrees of Stasis"

Morton Feldman ble inspirert av samtidskunstnere, som Mark Rothko, Robert Rauschenberg, Philip Guston og av orientalske tepper, som han samlet. I sine forfatterskap nevner han ofte stillstand (som brukt i maleri), målestokk og mønster som viktige komponenter for arbeidet hans. (A)symmetrien i mønstrene hans, måten han går fra det ene til det andre i musikken, viktigheten av stillhet som "positivt tomrom", notasjonens effekter på komposisjon og motsetningen til angrep og forfall i forhold til instrumentallyd vil analyseres, som funnet i Feldmans Trio (1980) og Palais de Mari (1986) som presenterer deler fra disse verkene.

Program tirsdag 6. februar
klokken 14.00 - 17.00 i Gunnar Sævigs sal

Workshop med Fidan Aghayeva-Edler
Fidan Aghayeva-Edler vil holde en workshop om utvidede pianoteknikker, og presentere et nytt verk av komposisjonsstudenten Simão Alver fra Griegakademiet, samt andre verk fra det 20. og  21 århundre.

Sounding Philosophy er støttet av program i kunstneriske utviklingsarbeid (2021-2025), integrerer feltene komposisjon, filosofi og vitenskap,  for å forstå hvordan teorier om fornuft og sinn kan tilnærmes fra kreative, metafysiske og vitenskapelige perspektiver. 

 
Biografier:
Walter Zimmermann
har komponert for scene-, orkester-, kammer-, kor-, vokal-, piano-, samt komponert elektroakustiske verk. Verkene har blitt fremført og spilt inn i hele Europa. Fra 1968-70 var han pianist i Ars Nova-ensemblet i Nürnberg og studerte komposisjon hos Werner Heider. Fra 1970-73 studerte han hos Mauricio Kagel (ved Kölner Kurse pels Neue Musik) og ved Institute of Sonology i Utrecht (med OE Laske ) og Jaap Kunstsenteret for etnologi i Amsterdam. I 1974 begynte Zimmermann oppholdet i USA, først i Hamilton, New York for å studere computermusikk, og deretter rundt i USA for å ha samtaler med 23 amerikanske komponister (som ble publisert i boken Desert Plants). I 1977 åpnet han sine Beginner Studios i Köln og ga regelmessige konserter med ny musikk frem til 1984. I 1992 arrangerte han og Stefan Schädler Anarchic Harmony Festival i Frankfurt for å hedre John Cage på hans 80-årsdag.

Han har mottatt en rekke priser, inkludert Förderpreis fra byen Köln (1980), førstepris ved Ensemblia i Mönchengladbach (1981), et stipend for å bo på Villa Massimo i Roma (1987), den høythengende Prix Italia for hans Die Blinden (1988), og Schneider-Schott Preis (1989). Prof. Zimmermann har undervist i komposisjon ved Liège Conservatoire (1980-84) og i Karlsruhe (1990-92) og har vært professor i komposisjon ved Hochschule der Künste i Berlin siden 1993; han har også forelest ved Darmstadt International Summer Courses (1982, 1984) og ved Royal Conservatory i Den Haag (1988). Han har skrevet bøkene Desert Plants (1976), Insel Musik (1981) og Morton Feldman Essays (1985).

Valen Trio består av John Ehde (cello), Einar Røttingen (piano) og Ricardo Odriozola (fiolin). Trioen startet i 2009 og tok sitt navn etter den norske komponisten Fartein Valen. Foruten å spille trioer fra standardrepertoaret, satser Valen Trio på å bestille nye verk og løfte frem mindre kjente verk fra det 20.århundre. Trioens første CD fra 2012 på plateselskapet LAWO avspeiler denne profilen og inneholder verk av Fartein Valen, Klaus Egge og Ketil Hvoslef, sistnevnte bestilt av Valen Trio. CDen har fått strålende anmeldelser i inn- og utland; Klassisk musikkmagasin skriver «En helt og holdent fremragende CD, en av de beste i sitt slag jeg har hørt på svært lenge» og Stavanger Aftenblad uttaler at CDen «setter en ny standard for et av de viktigste verk i Valens produksjon – en fremragende utgivelse av norsk kammermusikk!».

Av internasjonale magasiner skriver henholdsvis Gramophone og Fanfare «The players’ ensemble and intonation are flawless and their understanding of each other and the repertoire highly impressive” og “they play Valen’s rhythmic, energetic music with love and great attention to detail and with the stylistic knowledge that comes from a serious study of the composer and knowledge of the culture in which he worked”. I 2013 urfremførte Valen Trio verket «I rørsle» av Knut Vaage under Festspillene i Bergen og i 2015 turnerte Valen Trio i Norge og Danmark med trioer av Grieg, Martinu og Dvorak og senere med trioer av Max Reger og Gabriel Faure.

Valen trio har spilt inn den britiske komponisten Andrew Keelings Trio «Unquiet Earth» som er nylig gjenutgitt på CDen «Spirtitus» i 2016. Knut Vaage komponerte trioen «Svev», og Sigurd Fischer Olsen trioen "Mold" som ble urfremført av Valen Trio i 2018 på Borealis Festivalen for eksperimentell musikk. "Svev" ble utgitt på CD på LAWO i 2020. Nye prosjekter i 2023 var fremførelse av Frank Bridge Trio nr.2 og urfremføring av bestillingsverk av Torstein Aagaard-Nilsen i Bergens kammermusikkforening. 

Fidan Aghayeva-Edler er en pianist basert i Berlin, Tyskland, for tiden fokusert på fremføring av samtidsmusikk og improvisasjon. Hun er aktiv i Berlins samtidsmusikkscene og jobber tett med komponister. Innspillingene hennes ble kringkastet av Bayerischen Rundfunk , RBB Kultur, Klassikcast of the Goethe Institut, MDR Figaro, KAN Israel, Radio France, Český rozhlas etc. _ Her inkluderer soloalbum " Verbotene Klänge : Sechs Suiten " (2019), utgitt av Kreuzberg Records, med musikken til forfulgte komponister, og " Fenster " (2022), utgitt av GENUIN, med verkene til syv samtidige kvinnelige komponister, som ble nominert til Preis der Deutschen Schalplattenkritik og ECHO Klassik . Hennes videre samarbeidsprosjekter inkluderer CDer og album " Klavierwerke " (2016), "Twenty for piano" (2020), "The Black Garden" (2020).

Som solist og med ensemble har hun opptrådt på ulike arenaer over hele Europa, som Philharmonie Berlin, Grieghallen Bergen, og ble en del av " musica reanimata” konsertserie på Konzerthaus Berlin, Impuls Festival, Borealis Festival, NUNC ! 5, I Baku Contemporary Days Festival, Bergen Festspillene , akademie kontemporär ved HfMT Hamburg, Junge Akademie Exhibition AdK Berlin, Klangteppich blant andre. Hun jobber tett med Ensemble Berlin PianoPercussion og med sopran/komponist Margarete Huber, som hun opptrer jevnlig med. Hennes fokus ligger på gjenoppdagelsen av musikk av forfulgte komponister. Hun prøver å representere musikken til mannlige, kvinnelige og ikke-binære komponister likt i konsertprogrammene sine. Hun oppdager stadig nye musikalske sfærer, som improviserte forestillinger (solo eller i ensemble) med utvidede pianoteknikker, realisering av tverrfaglige prosjekter (inkludert poesi og dans), utforsker instrumenter og sjangre. Hun gir workshops i moderne pianoteknikker på musikkhøyskoler og festivaler over hele Tyskland og Europa.

Dániel Péter Biró er professor i komposisjon ved Griegakademiet i Bergen. Han studerte i Ungarn, Tyskland, Sveits og Østerrike før han fikk sin Ph.D. fra Princeton University i 2004. Fra 2004-2009 var han Assistant Professor og fra 2009-2018 Associate Professor i komposisjon og musikkteori ved University of Victoria i Victoria, BC, Canada. I 2010 mottok han Gigahertz-produksjonsprisen fra ZKM-Center for Art and Media. I 2011 var han gjesteprofessor ved Utrecht University og i 2014-2015 stipendiat ved Radcliffe Institute for Advanced Study, Harvard University. I 2015 ble han valgt inn i College of New Scholars, Scientists and Artists of the Royal Society of Canada. I 2017 ble han tildelt et Guggenheim Fellowship. Han leder for tiden prosjektet Sounding Philosophy som en del av program i kunstneriske utviklingsarbeid (2021-2025).